27.9.08

Ζήσε την λογοκρισία

"Η χώρα που γέννησε την δημοκρατία"

Σε αυτήν την απόλυτα δημοκρατική χώρα που ονομάζεται Ελλάδα, στην "χώρα που γέννησε την δημοκρατία" (ωραίο φρουτάκι, λες και η ίδια χώρα ήμασταν από την εποχή του Κλεισθένη μέχρι σήμερα, με την ίδια μορφή, με την ίδια κρατική υπόσταση, ψιλά γράμματα αυτά καταγόμαστε από κείνους άρα τα οικειοποιούμαστε όλα, κλείνει η εύθυμη παρενθεσούλα μας), όπου κορδώνονται οι πολιτικοί της στα "παράθυρα" για τον φιλελευθερισμό της και την εύρυθμη λειτουργία του πολιτεύματος (γκουχ! γκουχ!), εξακολουθούν να "καίγονται" βιβλία (βγάλτε και τα εισαγωγικά αν θέλετε σε ορισμένες περιπτώσεις).

"Ζιγκ-Ζαγκ" στο μυαλό του Πλεύρη


Το πιο πρόσφατο παράδειγμα που δημοσιοποιήθηκε και αποδεικνύει την λογοκρισία που ζει και βασιλεύει, ειδικά στο χώρο της λογοτεχνίας, είναι αυτό της Έρσης Σωτηροπούλου. Το δικαστήριο απαγόρευσε το έργο "Ζιγκ Ζαγκ στις Νεραντζιές" στις βιβλιοθήκες των δημοτικών σχολείων μετά από καταγγελία αυτού του ανθρώπου:


Το 2004


Πηγαίνοντας λίγα χρόνια πίσω, και τη στιγμή που η "χώρα που γέννησε την δημοκρατία" ετοιμαζόταν να δείξει σε όλο τον κόσμο πως γυρίζουν οι Ολυμπιακοί σπίτι τους και πως διατηρείται το πνεύμα των "αρχαίων ημών πρόγονοι" (υπό τις μελωδίες του Tiesto βεβαίως βεβαίως), περνάει στα "ψιλά" των εφημερίδων και η εξής είδηση:

ΑΝΔΡΟΣ
Πέρασαν δώδεκα χρόνια από τότε που ολοκληρώθηκε η έκδοση του ερωτικού έπους του Ανδρέα Εμπειρίκου «Ο Μέγας Ανατολικός» και κάποιοι φαίνεται ότι... σκανδαλίζονται ακόμα. Αυτή τη φορά μάλιστα η ενόχληση ήρθε από τον τόπο καταγωγής του ποιητή, το νησί της Ανδρου. Ετσι πρώην αντιδήμαρχος του νησιού μήνυσε τον εκδότη της τοπικής εφημερίδας «Ανδριώτικη Εβδομάδα», επειδή σε χρονογράφημα χρησιμοποίησε απόσπασμα από το «Μεγάλο Ανατολικό».

Το περιστατικό έγινε τον Αύγουστο του 2002 και πριν από λίγες ημέρες η υπόθεση έφτασε στα δικαστήρια. Τελικά ο εκδότης Αντώνης Μωραΐτης καταδικάστηκε από το Τριμελές Πλημμελειοδικείο Σύρου σε φυλάκιση τριών μηνών για παράβαση του νόμου «περί ασέμνων»!

«Φυσικά δεν πρόκειται να το αφήσω έτσι αυτό», λέει στην «Ε» και προσθέτει: «Κατά της απόφασης αυτής προτίθεμαι να ασκήσω κάθε ένδικο μέσο και αν δεν δικαιωθώ από την ελληνική Δικαιοσύνη θα προσφύγω στα ευρωπαϊκά δικαστήρια, ζητώντας και τη συνδρομή των φορέων για την προστασία των ανθρωπίνων δικαιωμάτων».

«Στο δικαστήριο κάλεσα το μηνυτή να κατονομάσει έστω και έναν συγκεκριμένο πολίτη που προσβλήθηκε η αιδώς του από το δημοσίευμα, αλλά δεν είπε τίποτα», πρόσθεσε ο Α. Μωραΐτης και υπενθυμίζει τη ρήση του τέως υπουργού Πολιτισμού Ευάγγ. Βενιζέλου με αφορμή τα κωμικοτραγικά στην έκθεση OUTLOOK: «Δεν προκαλείται εκείνος που δεν επιθυμεί να προκληθεί».

Για το μηνυτή του και μοναδικό μάρτυρα κατηγορίας ο κ. Μωραΐτης υποστηρίζει ότι βρήκε την αφορμή να τον μηνύσει για «άσεμνα», επειδή η εφημερίδα είναι μια αδέσμευτη φωνή, μακριά από κάθε μορφή εξουσίας και διαπλοκής.


Καρτ.
ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ - 07/05/2004
------------------------------------------------------------------------------------


«Πολλά κείμενά μου δεν έχουν εκδοθεί. Λόγω ελευθεροστομίας. Ενοχλούνται τα καλώς κείμενα ώτα».
Ανδρομάχη Σκαρπαλέζου, Συνέντευξη με τον Ανδρέα Εμπειρίκο, Αθήνα, Μάρτιος 1967, Ηριδανός, τ. 4


10 σχόλια:

  1. Συγχώρεσε την άγνοιά μου, αλλά αυτός ο ανεκδιήγητος ποιος είναι;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Θεωρητικός της Χούντας, ρατσιστής κατά ομολογία του, δικηγόρος και τηλεοπτική περσόνα.
    Συγγραφέας των βιβλίων "ΠΑΣ ΜΗ ΕΛΛΗΝ ΒΑΡΒΑΡΟΣ", "ΟΙ ΕΒΡΑΙΟΙ" και άλλων τινων.

    Απόσπασμα από το "ΠΑΣ ΜΗ ΕΛΛΗΝ ΒΑΡΒΑΡΟΣ":

    "Το αρχαίο Πνεύμα στην Νέαν Ζωήν. Όλα τα άλλα είναι μηδέν.
    Όταν έλθουν στην Εξουσία Έλληνες άνδρες με Εθνική Συνείδησι, τότε η Φυλή μας θα δημιουργήση νέον πολιτισμόν και μεγάλο Κράτος. Τότε θα πηγαίνωμεν στα αεροδρόμια και θα διαβάζωμεν πινακίδας με την ένδειξι: "Κάτοχοι Ελληνικών διαβατηρίων" και "κάτοχοι βαρβαρικών διαβατηρίων".
    Ακόμη και σήμερον ο γονότυπός μας ζή. Χρειαζόμεθα πολιτική και πνευματική ηγεσία αντάξια του Ελληνισμού, διά να αναδειχθή η αξία της Φυλής.
    Όσον επικρατούν οι παρακμίαι ηττοπαθείς γραικύλοι η Φυλή θα αγκομαχή.
    Ο Ιω. Μεταξάς είπεν: "Οι ήρωες δεν θνήσκουν, πίπτουν, η δε γή πίνουσα το αίμα των τους αναγεννά". Το Έθνος προσμένει την αναγέννησι των ηρώων του διά να συνεχίση την πορεία των πεπρωμένων Του."

    ΠΑΣ ΜΗ ΕΛΛΗΝ ΒΑΡΒΑΡΟΣ, Νέα Θέσις, σ.51

    Το κόμμα ΛΑ.Ο.Σ., συμπεριέλαβε στα ψηφοδέλτιά του τον γιό του κυρίου, που τελικά εξελέγη βουλευτής,
    και μπορούμε να τον απολαύσουμε εδώ:

    http://www.youtube.com/watch?v=jkh9_lPG0jw

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. O pleyrhs einai to ellhniko antistoixo tou lepen....

    h de nea 8esis, einai tou filou kai synagwnisth (kai xountofasistarou thlebibliopwlh) adwni gewrgiadh.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Αυτόν τον έχω δει... έλεος. τι να πω; ο καθένας μπορεί να πιστεύει ότι θέλει, ότι θα πάρει την Πόλη, η Ελλάς θα κάνει αυτοκρατορία κλπ. όπως κι αυτοί οι τύποι που ντύνονται αρχαίοι σπαρτιάτες και πιστεύουν στο Δωδεκάθεο. Γούστο τους. Ελεηυθερία γνωμης. Αλλά κάτι τέτοιοι τύποι σε καίριες θέσεις, κατακρίβειαν άμα τους παίρνουν σοβαρά, μπορούν να είναι επικίνδυνοι.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Πλάνητα,

    Σε καμία περίπτωση δεν θέλω να κάνω το συνήγορο του Πλεύρη.
    Απλά να το ξεκαθαρίσουμε λίγο:

    Πρώτα-πρώτα, το να αποκλείεται ένα βιβλίο από τις σχολικές βιβλιοθήκες δεν είναι λογοκρισία. Το βιβλίο κυκλοφορεί ελεύθερα στο εμπόριο. Απλά οι σχολικές βιβλιοθήκες πρέπει να έχουν κάποια βιβλία κατάλληλα για παιδιά.

    Δεύτερον, ο Πλεύρης μπορεί να έκανε την καταγγελία, την απόφαση όμως, όπως γράφεις, την πήρε δικαστήριο.

    Το ίδιο και για τον Μεγάλο Ανατολικό. Κυκλοφορεί ελεύθερα στο εμπόριο. Απλά καταδικάστηκε η χρήση αποσπάσματός του σε χρονογράφημα εφημερίδας.

    Φυσικά θα συμφωνήσω ότι δεν θα έπρεπε τα δικαστήρια να κρίνουν ποια βιβλία πρέπει να μπαίνουν στις σχολικές βιβλιοθήκες και ποια όχι (οι δάσκαλοι θα το κρίνουν) και ούτε να παρεμβαίνουν στα του Τύπου. Τι τα θες όμως, που είμαστε λαός δικομανής κι ανακατεύουμε παντού τη δικαιοσύνη; Αυτό είναι όντως κακό.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Φίλε Μίρκο καλώς ήρθες στο μικρό μας τρελοκομείο.
    Όταν έγραψα λογοκρισία, αναφερόμουν ακριβώς σε αυτή τη διαδικασία που περιγράφεις.
    Μας έχουν πείσει λοιπόν, ότι η διαδικασία της λογοκρισίας έχει καταργηθεί, την ίδια στιγμή που για χίλιους δυο λόγους ένα βιβλίο μπορεί να αποσύρεται από τις βιβλιοθήκες ή τον Τύπο (που είναι μερικοί από τους τρόπους που μπορεί ένα κείμενο να γίνει γνωστό). Αυτό πλέον δεν γίνεται με ειδικές επιτροπές όπως στα ολοκληρωτικά καθεστώτα που στο παρελθόν έζησε η Ευρώπη, αλλά μέσω μηχανισμών που έχουν εκχωρηθεί στην δικαιοσύνη. Το ζήτημα είναι κατ'εμέ, εάν έχει ο οποιοσδήποτε άνθρωπος (ανεξαρτήτα από την θέση του) να καθορίζει τι είναι σωστό να διαβάζουμε και τι όχι...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Συμφωνούμε. Απλά θα ήταν υπεραπλούστευση να ισχυριζόμαστε ότι οποιοδήποτε βιβλίο κυκλοφορεί στο εμπόριο είναι κατάλληλο για τις σχολικές βιβλιοθήκες κι ότι αν δεν υπάρχει εκεί πρόκειται για λογοκρισία.

    Επίσης χρειάζεται περαιτέρω ανάλυση η σκέψη ότι η δικαιοσύνη αποτελεί μηχανισμό λογοκρισίας και ότι μέσω αυτού κάποιος "άνθρωπος" κρίνει τι είναι κατάλληλο να διαβάζουμε και τι όχι.

    Σίγουρα πάντως πρέπει να επαγρυπνούμε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. εχει αδικο ο κ. Πλευρης; πρεπει να του απαντησουμε; πρεπει να τον πολεμησουμε; πρεπει να συνταχθουμε μαζι του; αν τιναξω τα μυαλα μου στον αερα θα εχει καμια διαφορα; αν κοψω τον πουτσο και τα τεραστια αρχιδια μου και τα χωσω στο στομα μου και με βρει η μανα μου νεκρο απο ασφυξια; τοτε; τοτε θα μου πειτε την απαντηση στο «γιατι; πως φευγει κανεις; για που;», μηπως θα μου την πει ο κ. Πλευρης;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Φίλε Τάκολα, αν διάβαζες την απόφαση του δικαστή και το σκεπτικό του, θα καταλάβαινες γιατί διατύπωσα την άποψη ότι αντικατέστησε μια οποιαδήποτε επιτροπή λογοκρισίας. Τέτοια πράγματα δεν θα τα έγραφε ούτε ο ίδιος ο Πλεύρης..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. www.arelis.gr
    περιεχει ερωτονομικον
    στα χναρια του μεγαλου ανατολικου

    ΑπάντησηΔιαγραφή

ΔΗΜΟΦΙΛΕΣΤΕΡΕΣ ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ