10.5.10

Του Μάρκου

Σαν σήμερα γεννήθηκε στο Σκαλί της Σύρας ένας από τους μεγαλύτερους μουσικούς της Ελλάδας, ο Μάρκος Βαμβακάρης. 
Τα τραγούδια και οι ιδέες του είναι πιο επίκαιρα από ποτέ. 
Ο Μάρκος είπε σε άλλες εποχές πράγματα τα οποία σήμερα δεν τολμάει κανείς να πει και να γράψει δημόσια. Όπως αυτά που κατέθεσε στην αυτοβιογραφία του, που είναι από τα πιο αυθεντικά νεοελληνικά κείμενα που έχουν γραφτεί. 
"Όλα τα πρώτα μου τραγούδια ήτανε χασικλήδικα. Από το 34 που ήτανε η αρχή ήτανε όλα τέτοια. Κι αυτά βγήκανε σε δίσκους, αλλά τα ξέχασα. Έγραψα πολλά μέχρι το 36. Μετά περίλαβε ο Μεταξάς και γράφαμε αλλιώτικα. Με φώναξαν στην λογοκρισία και μου είπαν. Θα σταματήσεις απ'αυτό το γράψιμο, δε θα γράφεις τέτοια πράματα. Δεν ξέρω ποιοί είναι εκεί στη λογοκρισία. Τους έχει το κράτος. Δεν ξέρω ποιοί είναι, ούτε σε ποιό υπουργείο υπάγονται, αν κι έχω τόσα χρόνια τώρα. Αυτοί θα με ξέρουν γιατί γράφω τόσα χρόνια. 
Στις αρχές μου δίναν οδηγίες εμένα και μου λέγανε. Μάρκο πρέπει να γράψεις καλύτερα. Κι αν δεν μπορείς, να τα φέρεις εδώ να στα γράψουμε εμείς. Κάποιος μουσικός Ψαρούδας, καλή του ώρα αν ζει, εάν έχει πεθάνει Θεός συγχωρέστονε, μου είπε. Παιδί μου, να μου τα φέρνεις εδώ να στα φτιάχνω εγώ. Δεν πήγα όμως εγώ. Εσταμάτησα. Έγραφα εκείνα που έπρεπε να γράψω. Έφκιαξα διαφορετικά το γράψιμό μου τότες, συμμορφώθηκα και δεν πήγα σ'αυτούς. Δεν τους είχα ανάγκη ποτές. Δηλαδή από κει που έγραφα μάγκικα βαριά, καθεαυτού βαριά μάγικα ε, πολύ μάγκικα, κάθησα κι έγραψα κάτι πιο... Δηλαδή αυτοί τα λόγια κυνηγάνε δεν τους νοιάζει για τη μουσική. Δεν μπόραγα εγώ να κάνω διαφορετικά. Εδώ ήτανε λόγος. Ό,τι έλεγε ο Μεταξάς έπρεπε να γίνει. Τότες λίγο πριν αρχίσει η λογοκρισία έγραψα τους Π ρ ω θ υ π ο υ ρ γ ο ύ ς.  Το'χω τραγουδήσει εγώ σε δίσκο πριν ν'αναλάβει ο Μεταξάς πέντε μήνες έξι. Πρόλαβα και το είπα. Αυτό δεν επαίρναγε από τη λογοκρισία." 

Μάρκος Βαμβακάρης, Αυτοβιογραφία. εκδόσεις Παπαζήση

Δε θα συγχωρήσω ποτέ το καθεστώς Μεταξά γι'αυτό που έκανε στο ρεμπέτικο και τον ελληνικό πολιτισμό γενικότερα. 

5 σχόλια:

  1. Ίσως να ξέρεις φαντάζομαι και την ιστορία με την επιτροπή Λογοκρισίας, όταν κάποιος πήρε μια παρτιτούρα-τραγούδι προς έγκριση και το απορρίψανε αλλά για κακή τους τύχη το τραγούδι ήταν ο εθνικός ύμνος με άλλους στίχους :-) είναι πολύ γνωστή ιστορία σίγουρα θα την ξέρεις.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. θΥΣΑΥΡΟΣ ΑΥΤΟ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ!ΤΟ ΚΑΖΑΝΙ ΣΕ ΧΑΙΡΕΤΑ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Disdaimona
    αυτό ισχύει όταν οι επιτροπές και τα γραφεία δεν έχουν ιδέα από αυτό το οποίο εξετάζουν και κρίνουν. Δε με παραξενεύει, έχω την εντύπωση ότι εξακολουθεί να συμβαίνει και σήμερα σε κάποιο βαθμό...

    Ανώνυμε
    όλοι στο ίδιο δε βράζουμε άλλωστε;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. η σημερινή λογοκρισία έχει "εμπορικό περιεχόμενο" στην κοινωνία των αγορών το εθνικά επιζήμιο έχει το χρώμα του χρήματος αγαπητέ πλάνητα κι αν κάποτε σε καταδίκαζαν ελέω Θεού και στο όνομα της Πατρίδος, σήμερα σε καταδικάζουν ελέω Θεού και πάλι (όπου θεός το κέρδος) και στο όνομα της επιτυχίας...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. http://bderebetiko.blogspot.com/

    Κοίταξε το και αγόρασε και την BD, έστω τζιαι αν δεν μιλάς γαλλικά.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

ΔΗΜΟΦΙΛΕΣΤΕΡΕΣ ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ